Nietzsche Ağladığında

1931 yılında ABD' nde dünyaya gelen ve ailesi ekonomik sıkıntılar içerisinde hayatta kalmaya çalışırken kendisini kitap okumaya adayan Irvin D. Yalom tıp eğitiminin ardından psikiyatri alanında uzmanlaşır ve bu alanda birçok ders kitabının yanında neredeyse tüm dünyada milyonlarca insan tarafından okunan romanlar da yazar. 

Nietzsche Ağladığında, benim ilk kez lise yıllarında adını çokça duyup okumaya çalıştığım ama anlamak konusunda çok da başarılı olamadığım bir kitaptı. Aradan yıllar geçti, ben büyüdüm, farklı tarzlarda birçok kitaplar okudum, düşüncelerim olgunlaştı, anlama kapasitem arttı ve en önemlisi de psikolojiyle tanıştım. Bu kitabı tekrar elime alana kadar psikoloji, sosyoloji ve felsefe alanında okuduklarım ve okulda öğrendiklerim kitabı bir solukta okumamı ve okurken inanılmaz bir keyif almamı sağladı.

Yalom, bu kitapta öyle güzel bir  kurgu yapmış ki, okurken hem öğreniyorsunuz, hem sorguluyorsunuz hem de acaba şimdi ne olacak diye merak ediyorsunuz.

Nietzsche Ağladıgında'nın karakterleri çok tanıdık. En başta tabi ki ünlü düşünür Friedrich Wilhelm Nietzsche, psikanalizin kurucusu sayılan Sigmund Freud ve onunla birlikte çok önemli çalışmalar yürüten Joseph Breuer

Kitapta Breuer ve Freud'un gerçek hayattaki birlikteliklerinden yola çıkarak kurgulanmış olaylar ve sohbetlere sıkça yer verilmiş. Örneğin;
  -"İleride yazacağın kitaplar için sana da bir raf ayırayım mı Sig?"
  -"Keşke! Ama önümüzdeki on yıl içinde böyle bir şey söz konusu değil. Düşünmek için bile zamanım yok...Hayır, yazmayı değil ama, bu kitapları okumayı düşünüyordum. Ah, şu entelektüellerin üç milimetrelik iris aralığından beynin içine tüm bu bilgileri aktarmak için sarf ettikleri bitip tükenmeyen çabalar."
Kitabın temel kurgusu Nietzsche ve Breuer arasında geçen olaylara dayanıyor. Bir doktor ve hasta olarak nasıl bir araya geldiler, hasta doktor ilişkisinin dışına nasıl çıktılar, birbirlerine ne kattılar ve en sonunda ne yaşadılar? Bunları anlatmak kitabı okuma zevkinizi elinizden almak olur. O nedenle anlatmayacağım, ama okumanızı kesinlikle tavsiye edeceğim. 

Kitabı okumak için illa ki psikoloji ya da felsefe bilginiz olması gerekmiyor. Bilginiz olması sadece kitaptan aldığınız keyfi arttırıyor. Bu kitabı sırf Nietzsche'nin düşünceleri hakkında fikir sahibi olmak için bile okuyabilirsiniz. 

İşte onlardan birkaç örnek:
  -"...Daha derinlere inip motivasyonlarınızın kaynağını bulun! Hiç kimsenin bir şeyi sırf başka birisi için yapmadığını göreceksiniz. İnsanın bütün eylemleri kendisine yöneliktir, bütün hizmetleri kendisine hizmettir, bütün sevgisi kendisini sevmesindendir."
  -"...Uçmak istiyorsunuz ama uçmaya uçmakla başlayamazsınız. Size önce yürümesini öğretmek zorundayım ve yürümeyi öğrenmenin ilk adımı, kendi kuralları olmayan insanın başkaları tarafından yönetilmek zorunda kalacağını anlamaktır. Başkalarının kurallarına uymak, insanın kendisini yönetmesinden çok hem de çok daha kolaydır."
  -"... Gururlu bir yüceliğe erişmek isteyen ağaç fırtınalı hava ister. Yaratıcılık ve keşif de acıda saklıdır."
  -"Dans eden bir yıldız doğurmak isteyen, önce kendi içinde büyük taşkınlıklar ve kaos yaşamak zorundadır."
Nietzsche Ağladığında keyifle ve bir solukta okuduğum bir kitaptı. Yıllar önceki okuma deneyimimin aksine benim için tam da zamanında gerçekleşen bir okuma oldu ve bu bana şunu bir kez daha öğretti ki her kitabın bir zamanı var ve o zaman geldiğinde siz bir şekilde o kitapla buluşuyorsunuz.


Zamanı gelen tüm kitaplarınızla buluşmanız dileğiyle. Kitapla kalın...

Yorumlar

  1. ah evet kitapların zamanı vardır, bazı yazarların da. bunu okumuştum. çok etkilenmedim ama fena da değildi yani :) kurgucu olduğum için bu eserler çok ilgimi çekmiyor. ama bak psikoloji için, sybıll diye bir film var, çoklu kişilik konusu, bir şizofren kızın güncesi var, kitap, bir de ev kuralları var, jodi picoult, bu sonuncuyu hele kaçırmaaa :)

    YanıtlaSil
  2. Çok sevdiğim bir kitaptır, bundan sonra Yalom'un kurgu eserlerinin tamamını okudum... Elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :)
      Ben de okumak istiyorum hepsini bakalım ne zaman sıra gelicek...

      Sil
  3. son yazıma bi baksan ya amaa hihihi :)

    YanıtlaSil
  4. Aynı kitapları farklı yaşlarda okumayı seviyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben eğer okuyup bitirdiysem hatırlamasam da tekrar okuyamıyorum :(

      Sil
    2. Yeni hiç kitap alamasaydım da elimdekileri tekrar tekrar keyifle okurdum. Farklı yaşlarda farklı hayat tecrübeleriyle yeniden okumak çok şey katıyor :) Tavsiye ederim.

      Sil
  5. bir kere lisede bir de geçen yıllarda bir kere okumuştum, dediğin gibi zamanla başka algılıyoruz sanırım sadece kitapları da değil :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle, zamanla algılama şeklimiz çok değişiyor her şeye karşı.

      Sil
  6. Deep bahsedince geldim. Çok güzel bir kitapmış. Alıntıları dan da anlaşılıyor. Sen de çokkkkk güzel anlamışsın Burcu. Emeğine yüreğine sağlık. Bloguna abone oldum. Ben de beklerim. Selamlar 😊🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldiniz:)
      Ben de geliyorum gecikmeli de olsa.

      Sil
  7. Bu kitabı çok merak ediyorum. Beğeneni ve öveni çok. Okumak istediklerim arasında.

    YanıtlaSil
  8. bir çok kitapta aynı şeyi yaşıyorum ben. İçinde bulunduğum ruh haline göre algılama ve sevme oranım değişebiliyor

    YanıtlaSil
  9. Selam, Sergüzeşt çekilişimin talihlisi oldun, tebrik ediyorum. Adresini eylemkerem01@gmail'e gönderirsen ben de en yakın zamanda sana kitabını gönderirim :) Keyifli okumaların olsun...

    YanıtlaSil
  10. ben de severek okumuştum :)
    ne güzel anlatmışsın :)

    YanıtlaSil
  11. -"... Gururlu bir yüceliğe erişmek isteyen ağaç fırtınalı hava ister. Yaratıcılık ve keşif de acıda saklıdır."

    Ne ilham verici söz. İçinde başarıyı taşıyan kimseler acının vücuttaki tesiri ile eritebilirler belki fakat, erimiş her mum damlası taşlaşmış bir tabak kıvamına gelebilir mühim olan ateşi yakabilmektedir. Tam da bu konunun üzerine bir yazı yazacağım. En kısa zamanda kitabı okuyacağım.
    Bloğunuzuda bu güzel satırlarla keşfetmek ne güzel, sevgiler.

    YanıtlaSil
  12. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  13. Merhaba Nasılsınız ? Blogunu beğendim ve takibe aldım.Zaman ayırmak isterseniz yeni açtığım blogumu takibe alırsanız çok mutlu edersiniz beni.Sağlıcakla Kalın.

    https://hepfragmanizle.blogspot.com/

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kendimden

Hayatın Anlamı?